ואיך משנים את זה?!
לא מעט מחקרים שונים הצליחו להראות שלנשים יש סגנון ניהול מובחן ושונה מאשר ניהול גברי. מעניין יותר היה לגלות כי דווקא בעולם המודרני, סגנון הניהול הנשי מועיל יותר לארגון ומוביל אותו להצלחה בצורה טובה יותר מסגנון הניהול הגברי.
היתרון המשמעותי של סגנון ניהול נשי הוא בסגנון ולא במהות עצמה. נשים מנהלות נדרשות לקבל את אותן החלטות קשות, לתעדף, לבצע בחירות, להיות נוקשה לפעמים או אפילו חסרת רחמים, לשמור על דיסטנס ולעמוד מול כפיפים ועמיתים. בדיוק כמו מנהל גבר. אבל בסגנון, מנהלות רבות שונות ממנהלים וכאן בא לידי ביטוי היתרון המשמעותי שלהן.
בין המאפיינים הניהוליים והחוזקות מנו המחקרים את הפתיחות לדעות שונות ועידוד קבלתן של דעות של אחרים, חשיבות והשקעה בהעצמת העובדים הכפופים לה, תגובה מהירה ותמיכה בבקשות סיוע מעובדיה, סבלנות וסובלנות להבדלים בין אנשים – מה שגורם לה לנהל בצורה טובה יותר צוותים מגוונים ומורכבים, נגישות ופתיחות, זיהוי מהיר ומדויק של בעיות והגדרה מיטבית של ציפיות תוך פידבק ומשוב לעובדים.
הניהול הנשי פותר קונפליקטים באופן אפקטיבי יותר (שמות את האגו בצד ומתמקדות בפתרון הבעיה), המנהיגות הנשית יותר מעצבת, מנהיגות שיוצרת שינוי ומאפשרת להתפתח, בעוד גברים מתאפיינים במנהיגות מתגמלת, הבנויה על יחסי תמורה בין המנהיג למונהג. גברים אולי בעלי ביטחון עצמי רב יותר, אבל למנהלות יכולת לשמר את העובדים הטובים ולהניע אותם לפעולה בצורה אפקטיבית יותר.
אז אם בעידן דינאמי של שינויים תכופים, בתקופה שבה ארגון מתבסס על 'טאלנטים' ועל היכולת לשמר אצלו את כוח האדם המתאים, סגנון הניהול הנשי מביא יותר תוצאות ומתאים יותר לדרישות הניהול המודרניות, מדוע נשים עדיין משתכרות פחות מעמיתיהן הגברים? וחשוב עוד יותר – כיצד משנים את המצב העגום הזה?
פערי השכר בין גברים לנשים בארגונים הם תולדה של אפליה מתמשכת ושל שלל גורמים היסטוריים ותרבותיים שהפכו את האשה העובדת ל"שווה פחות" כלכלית מהגבר שלצידה. גם ארבעה עשורים לאחר המהפכה הפמיניסטית, מנהלות בארגונים עדיין נאבקות להכרה דומה למנהלים גברים.
כיצד, אם כן, תבטיחי כי את מקבלת שכר הוגן, הולם ושאינו נופל משכר של מנהל בתפקיד מקביל בארגון?
1. ידע הוא כוח. לפני שאת באה בדרישות, מתמרמרת או להיפך, שאננה וזורמת, חשוב שכל הנתונים יהיו בידיך. הגיעי מוכנה ודעי כמה שווה התפקיד שלך בשוק, כמה מרוויחים מקבילים אליך ובדקי האם את מופלית לרעה בשכר, בתנאים, באפשרויות הקידום וכד'.
2. כמה את שווה לארגון? כשאת יודעת כמה את תורמת, כמה את מכניסה ועד כמה – במספרים – הארגון יוצא נשכר מהניהול שלך, קל לך יותר לחשב את הערך שלך לארגון ולגזור את החלק היחסי המגיע לך.
3. מה חשוב לך? בסופו של דבר, לכל אחת דגשים שונים ומרכיבים אחרים בתמורה שעליהם היא לא מוכנה להתפשר. וודאי שהמרכיבים שחשובים לך מתקיימים לשביעות רצונך, בין אם מדובר על גובה השכר, על הטבות, על שעות עבודה, על פוטנציאל קידום ועוד ועוד.
4. בלי להתבייש. אם את מרגישה שהערך שלך לארגון גבוה מהתמורה שאת מקבלת, אם גברים בתפקידים דומים מרוויחים יותר ממך, קבעי פגישה והציגי את הנתונים בצורה ברורה, תוך העלאת דרישות מוגדרות.
בהצלחה!